زگیل تناسلی HPV یا پاپیلوما ویروس

زگیل تناسلی HPV یا پاپیلوما ویروس

فهرست مطالب

تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تبخال می تواند شبیه زگیل تناسلی باشد و هر دو از عفونت های مقاربتی هستند. با این حال، تبخال باعث ایجاد زخم ها و تاول های پر از مایع در ناحیه تناسلی می شود، در حالی که زگیل تناسلی با برجستگی های کوچک و برجسته مشخص می شود که معمولاً منجر به زخم های باز نمی شود.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی STI) ) است که باعث ایجاد زگیل (برجستگی های کوچک یا رشد) در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده می شود. سویه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. در حالی که هیچ درمانی برای خود HPV وجود ندارد، شما می توانید درمان زگیل تناسلی را دریافت کنید. شما می توانید زگیل تناسلی را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی به افراد دیگر انتقال بدهید.

زگیل تناسلی می تواند در نواحی زیرشما را آلوده کند:
– ناحیه کشاله ران
– مقعد
– رکتوم
– آلت تناسلی و کیسه بیضه
– واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم.
– لب، دهان، زبان یا گلو.

چه کسانی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند؟

زگیل تناسلی هر دو جنسیت را درگیر می کند. بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. افرادی که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) اندکی بیشتر در معرض خطر هستند.

شانس شما برای ابتلا به زگیل تناسلی افزایش می یابد اگر:
هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده نکنید.
چندین شریک جنسی داشته باشید.

شیوع زگیل تناسلی چقدر است؟

تخمین زده می شود که سالانه حدود 400000 نفر – بیشتر آنها در اواخر نوجوانی و 20 سالگی – به زگیل تناسلی مبتلا می شوند. ویروس ایجاد کننده این زگیل ها، HPV، شایع ترین STI است. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. همه انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی شوند .

آیا زگیل تناسلی مسری است؟
بله، زگیل تناسلی و ویروس ایجاد کننده آنها هر دو مسری هستند. هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. هنگامی که ویروس را دارید، همیشه مسری هستید (همیشه می توانید آن را به دیگران منتقل کنید). حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده نداشته باشید یا زگیل ها را برداشته اید، باز هم می توانید فرد دیگری را به HPV و زگیل تناسلی آلوده کنید.

 

چه چیزی باعث زگیل تناسلی می شود؟

انواع خاصی از HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. زگیل تناسلی از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می یابد. سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل هایی می شود که در سایر قسمت های بدن خود پیدا می کنید. شما نمی توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

زگیل تناسلی از طرق زیر انتقال می یابد:
مقاربت شامل مقعدی، واژینال-آلت تناسلی و واژن
لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال
انجام رابطه جنسی دهانی به فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
دریافت رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.
مهم است که توجه داشته باشید که شما همچنین می توانید نوعی از HPV را داشته باشید که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود اما در واقع هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. این بدان معنی است که شما می توانید HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید و آنها می توانند زگیل تناسلی ایجاد کنند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک به شما زگیل تناسلی داده است می تواند پیچیده باشد.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل ها مانند زائده های خشن، به رنگ پوست یا خاکستری مایل به سفید روی پوست شما هستند. زگیل های تناسلی اغلب ظاهری مانند گل کلم دارند، اما برخی صاف هستند. زگیل تناسلی معمولاً دردناک نیست. در موارد نادری باعث علائم زیر می شوند :
– خونریزی خفیف
– احساس سوزش
– درد و ناراحتی
– خارش یا سوزش ناحیه تناسلی
برخی از زگیل ها بسیار کوچک هستند. با این حال، معمولاً می توانید آنها را احساس یا مشاهده کنید. گاهی اوقات زگیل ها به صورت دسته جمعی در کنار هم قرار می گیرند یا بسیار بزرگ می شوند و ظاهری ساقه مانند به خود می گیرند. اکثر زگیل ها به صورت رشدهای ریز و نرم شروع می شوند و ممکن است غیر قابل توجه باشند.

زگیل تناسلی چه مدت پس از عفونت ظاهر می شود؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV دچار زگیل تناسلی می شوند. با این حال، اغلب ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا زگیل ظاهر شود. به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان ابتلا به زگیل تناسلی دشوار است.
همچنین ممکن است ویروس داشته باشید و به زگیل تناسلی مبتلا نشوید. ممکن است ندانید که در داخل مقعد یا داخل واژن خود زگیل دارید. اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است ناآگاهانه دیگران را به ویروس آلوده کنید.
تشخیص و آزمایشات
– پزشک معالج می‌تواند زگیل‌های تناسلی خارجی را با نگاه کردن به آن‌ها تشخیص دهد و ممکن است برای تایید، بیوپسی را درخواست کند. تشخیص زگیل های داخلی چالش برانگیزتر است.
– معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی، آزمایش پاپ یا کولپوسکوپی را برای بررسی و بیوپسی واژن و دهانه رحم انجام دهد.
– معاینه مقعد: از دستگاهی به نام آنوسکوپ برای بررسی داخل مقعد برای یافتن زگیل استفاده می شود.
– انجام تست HPV

مدیریت و درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می تواند با عفونتی که باعث آن می شود مبارزه کند. با این حال، آنها ممکن است بزرگتر شوند، تکثیر شوند. از بین بردن زگیل تناسلی شانس شما برای انتشار عفونت را کاهش می دهد زیرا یک شیوع فعال راحت تر پخش می شود. به یاد داشته باشید، درمان زگیل تناسلی یک درمان نیست.
روش های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آنها به چندین درمان نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.
ممکن است از یکی از این روش ها برای درمان زگیل تناسلی استفاده شود:
* کوتر الکتریکی: جریان الکتریکی زگیل ها را می سوزاند.
* انجماد: در طول سرما درمانی، از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می شود.
* درمان با لیزر: نور لیزر رگ های خونی ریز درون زگیل ها را از بین می برد و جریان خون آنها را قطع می کند.
* روش برش الکتروسرجری حلقه ای (LEEP) : از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده
می شود.
* داروی موضعی (پوستی): هفته ای یک بار به مدت چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل ها می زنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود و جریان خون را متوقف می کند.
* جراحی: ممکن است پزشک شما زگیل‌هایی را که بزرگ هستند یا به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.
درمان برای از بین بردن زگیل تناسلی شما را از HPV درمان نمی کند. حتی اگر شیوع فعال نداشته باشید و زگیل های شما برداشته شده باشد، همچنان می توانید HPV را گسترش دهید.
زگیل تناسلی چقدر طول می کشد؟
زگیل تناسلی و HPV مادام العمر است. این بدان معناست که حتی با درمان برای برداشتن آنها، زگیل ها ممکن است عود کنند.
پاسخ هر فردی به درمان برای از بین بردن زگیل متفاوت است.

زگیل تناسلی چه عوارضی دارد؟

زگیل تناسلی معمولاً هیچ عارضه جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. سویه HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود کم خطر است. سویه های HPV که باعث سرطان می شوند، معمولا همان هایی نیستند که باعث زگیل تناسلی می شوند.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر بارداری دارد؟
اگر در دوران بارداری شیوع فعال زگیل تناسلی داشته باشید، سطوح هورمونی شما ممکن است باعث خونریزی، بزرگ شدن یا تکثیر زگیل شود. به ندرت، این عوارض اتفاق می افتد:
زگیل بزرگ یا توده زگیل کانال زایمان را مسدود می کند. ممکن است لازم باشد از طریق سزارین زایمان کنید.
HPV به جنین منتقل می شود و باعث ایجاد زگیل در داخل راه هوایی او می شود. این وضعیت که پاپیلوماتوز تنفسی مکرر نامیده می شود، بسیار نادر است.

آیا واکسنی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

واکسن HPV می تواند در برابر انواع خاصی از HPV، از جمله آنهایی که باعث زگیل تناسلی و برخی سرطان ها می شوند، محافظت کند. بیش از 100 نوع مختلف HPV وجود دارد. حتی اگر قبلاً نوعی از HPV را دارید که باعث زگیل تناسلی می شود، واکسن می تواند شما را در برابر سایر گونه های جدی تر محافظت کند.
دستورالعمل های اخیر CDC و FDA توصیه می کند که افراد تا 45 سال برای محافظت در برابر HPV واکسینه شوند. HPV شایع ترین STI است و می تواند باعث ایجاد برخی سرطان ها و زگیل های تناسلی شود. سالانه بیش از 14 میلیون عفونت HPV جدید در ایالات متحده رخ می دهد.
با پزشک معالج خود مشورت کنید تا ببینید آیا واجد شرایط واکسن HPV هستید یا خیر.

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنم؟

اگر از نظر جنسی فعال هستید، می توانید این اقدامات را برای محافظت از خود در برابر ابتلا یا انتشار HPV، زگیل تناسلی و سایر بیماری های مقاربتی انجام دهید:
از کاندوم استفاده کنید.
واکسن HPV را دریافت کنید.
آزمایشات معمول و هر گونه درمان لازم برای بیماری های مقاربتی را انجام دهید.
اگر به HPV یا زگیل تناسلی مبتلا هستید به شرکای جنسی خود اطلاع دهید تا بتوانند آزمایش دهند و درمان شوند.
با یک شریک جنسی تک همسر باشید یا تعداد شرکای خود را محدود کنید.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم
تحریک یا خارش ناحیه تناسلی.
مقاربت دردناک
ادرار دردناک
ترشحات آلت تناسلی یا واژن غیرمعمول یا بدبو.
قرمزی، درد یا تورم واژن یا آلت تناسلی.

 

منابع:

Last reviewed by a Cleveland Clinic medical professional on 12/27/2022.
• همهٔ نوشته‌ها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ برای جزئیات بیشتر شرایط استفاده را بخوانید.
ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است.