آزمایش آنالیز مایع منی

آزمایش آنالیز مایع منی

فهرست مطالب

آزمایش آنالیز مایع منی به بررسی حجم و کیفیت اسپرم می پردازد. این یکی از اولین گام ها در تشخیص مشکلات باروری است. تجزیه و تحلیل مایع منی همچنین نشان می دهد که آیا وازکتومی موفقیت آمیز بوده است یا خیر. این آزمایش شامل جمع آوری نمونه مایع منی و ارزیابی آن در آزمایشگاه است.

 

آزمایش آنالیز مایع منی چیست؟

آزمایش آنالیز مایع منی یک آزمایش آزمایشگاهی است که نمونه منی را زیر میکروسکوپ برای موارد ذیل بررسی می کند:

  • چه مقدار اسپرم در مایع منی شما وجود دارد (تعداد اسپرم)
  • فعالیت اسپرم (حرکت).
  • شکل اسپرم (مورفولوژی).

منی چیست؟

مایع منی یک مایع خاکستری مایل به سفید است که معمولاً پس از ارگاسم از آلت تناسلی شما خارج می شود. آن شامل:

اسپرم. اسپرم سلول های تولید مثل هستند. اسپرم ها شکل منحصر به فردی دارند – شبیه بچه قورباغه ها هستند. سر شامل مواد ژنتیکی (DNA) است که یک سلول تخمک را بارور می کند. دم به آن کمک می کند تا از طریق سیستم تناسلی زن “شنا” کند تا یک سلول تخمک را بارور کند.
مایعات مایعات مجرای ادرار شما را روان می کنند و امکان رسوب اسپرم را در پشت واژن فراهم می کنند.
پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی. اینها به سوخت سلول های اسپرم شما کمک می کنند.

نام های دیگر منی عبارتند از انزال یا cum.

چه زمانی تجزیه و تحلیل مایع منی انجام می شود؟

پزشک شما  ممکن است تجزیه و تحلیل مایع منی را برای موارد زیر توصیه کند:

ناباروری

اگر برای بچه دار شدن مشکل دارید، ممکن است در مایع منی شما ناهنجاری وجود داشته باشد. تجزیه و تحلیل مایع منی سلامت اسپرم شما و احتمال بارداری را ارزیابی می کند.

پیگیری وازکتومی

وازکتومی نوعی پیشگیری دائمی از بارداری است که از ورود اسپرم به منی و خروج از بدن جلوگیری می کند. آزمایش آنالیز مایع منی تعیین می کند که آیا وازکتومی موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

جزئیات تست
آزمایش آنالیز مایع منی به چه صورت است؟

روش ارجح برای تولید نمونه منی در طی آزمایش آنالیز مایع منی، خودارضایی است. این اغلب در خانه انجام می شود. اما شما همچنین می توانید نمونه را در یک اتاق خصوصی و راحت در  آزمایشگاه  تهیه کنید.

دست ها و آلت تناسلی شما باید قبل از خودارضایی تمیز باشند.

از دست زدن به داخل ظرف خودداری کنید. اگر هنگام انزال منی ریختید یا ظرف را از دست دادید، سعی نکنید آن را در ظرف جمع کنید یا تمیز کنید. این می تواند نمونه شما را آلوده کند.

اگر نمونه منی را در خانه تهیه می کنید، نمونه را ظرف یک ساعت به آزمایشگاه  بیاورید. شما باید نمونه خود را در دمای اتاق – 20 درجه سانتیگراد نگه دارید. قرار گرفتن در معرض دماهای مختلف می تواند بر روی اسپرم تاثیر بگذارد.

تجزیه و تحلیل اسپرم شامل چه مواردی است؟

بستگی به این دارد که چرا پزشک شما درخواست آنالیز مایع منی را داده است.

برای آزمایش باروری، آزمایش آنالیز مایع منی به موارد زیر توجه می کند:

  • مقیاس pH. مقیاس pH شما سطوح اسیدها و بازها در مایع منی شما است. اگر مایع منی بیش از حد اسیدی باشد، می تواند بر سلامت اسپرم شما تأثیر بگذارد.
  • حجم مایع منی حجم منی مقدار مایع منی در نمونه (به میلی لیتر) است.
  • غلظت اسپرم (تراکم). غلظت اسپرم تعداد اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی است.
  • مورفولوژی اسپرم مورفولوژی اسپرم اندازه و شکل اسپرم شما است.
  • تحرک اسپرم. تحرک اسپرم توانایی اسپرم شما برای شنا است.
  • زمان مایع شدن زمان مایع شدن، سرعت تبدیل مایع منی از یک ماده چسبنده به مایع است.
  • سرزندگی. سرزندگی درصد اسپرم زنده در نمونه مایع منی شما است.
  • گلبول های سفید خون. وجود گلبول های سفید ممکن است نشانه عفونت یا التهاب باشد.

تجزیه و تحلیل مایع منی بعد از وازکتومی بررسی می کند که آیا منی شما حاوی اسپرم است یا خیر. نتایج مورد انتظار عدم وجود اسپرم یا تعداد بسیار کمی اسپرم غیر متحرک را نشان می دهد. نتایج غیر طبیعی اسپرم متحرک یا تعداد زیاد اسپرم غیر متحرک را نشان می دهد.

آزمایش آنالیز مایع منی

محدوده طبیعی برای تجزیه و تحلیل اسپرم چقدر است؟

محدوده طبیعی برای آزمایش آنالیز مایع منی عبارتند از:

  • مقیاس pH 7.2 تا 8.0 pH
  • حجم منی 1.5 تا 7.6 میلی لیتر
  • غلظت اسپرم (تراکم) 15 تا 259 میلیون در میلی لیتر
  • مورفولوژی اسپرم 4 تا 48 درصد
  • تحرک اسپرم 40 تا 81 درصد
  • زمان مایع شدن 15 تا 30 دقیقه پس از جمع آوری
  • سرزندگی 54 تا 97 درصد

وجود مقادیر کمی گلبول سفید در مایع منی طبیعی است. اما بیش از 1 میلیون گلبول سفید در هر 1 میلی لیتر مایع منی نشان دهنده پیوسپرمی است.

نتایج غیرطبیعی برای توانایی تولید مثلی

نتایج غیرطبیعی به این معنی است که شانس بارداری شما کمتر از حد متوسط ​​است. اما تجزیه و تحلیل مایع منی تنها عامل در آزمایش ناباروری مردان نیست. آزمایش اضافی اغلب برای درک بیشتر ضروری است.

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را ذیل را نیز درخواست دهد:

  • آزمایشات خون آزمایش خون می تواند به تعیین سطوح هورمونی (از جمله تستوسترون پایین) که ممکن است بر اسپرم شما تأثیر بگذارد کمک کند. آنها همچنین می توانند علل ژنتیکی ناباروری را شناسایی کنند، از جمله شرایطی که بر کروموزوم Y شما تأثیر می گذارد. اگر چیزی روی کروموزوم Y شما تأثیر بگذارد، می تواند بر توانایی بدن شما برای تولید اسپرم تأثیر بگذارد.
  • تست های تصویربرداری آزمایش‌های تصویربرداری، مانند سونوگرافی، روشی غیرتهاجمی برای بررسی بیضه‌ها و سایر ساختارهای دستگاه تناسلی شما هستند. آنها می توانند انسدادهایی را که مانع از انتشار اسپرم در مایع منی توسط بدن شما می شود، تایید یا رد کنند.

نتیجه گیری

آزمایش آنالیز مایع منی یک آزمایش آزمایشگاهی است که تعداد اسپرم، تحرک، مورفولوژی و موارد دیگر را ارزیابی می کند. این می تواند یک آزمایش باروری باشد یا تایید کند که وازکتومی موفقیت آمیز بوده است. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید و یک نمونه تمیز برای نتایج دقیق ارائه دهید.

نتایج غیرمنتظره یا غیرطبیعی اغلب به این معنی است که شما به آزمایشات بیشتری نیاز دارید. پزشک ممکن است برای تایید نتایج شما یا تعیین مراحل بعدی ارزیابی شما، آزمایش مایع منی دیگری را تجویز کند.